© 2019 Marcelle Tehila Bitton

Edri at Mea She'arim

Graduate Project 2019

Bezalel Academy of Arts and Design Jerusalem

 

היצירה אדרי במאה שערים המוצגת בתערוכה מתרחשת בשכונה אורתודכסית האדוקה והשמרנית ביותר בירושלים. 

לעומת זאת, מקור ההשראה של ביטון ליצירה הן סצינות איקוניות מתוך ארוחת בוקר בטיפאני המייצגת עולם שונה בתכלית. היא חילקה כל פריים על פי סצנת המקור וחיברה אותם שוב - דימוי לדימוי, שניה אחר שניה, תוך שימוש באותו סטורי בורד ואותה תנועת מצלמה.

עם זאת, ביצירה החדשה התנאים השתנו:  אודרי הפכה לאדרי (שם המשפחה המרוקאי הפופולארי) האוכלת ספינג'- במקום קרואסון; וההתבוננות באבני החן של טיפאני משועתקת למבט בוחן באבני הקיר הירושלמיות של מאה שערים.

 

את הסרט צילמה וערכה בחורה חרדית-חסידית, בוגרת מסלול תקשורת חזותית של סמינר לבנות בירושלים. מטעמים אידאולוגיים, נשים חרדיות על פי ההלכה, אינן צופות בסרטים שלא הופקו ע"י נשים חרדיות, וכך הן יוצרות את ז'אנר הקולנוע הנשי המשגשג בקהילות אלו בעשור האחרון. בעולם קולנועי זה גברים אינם קיימים כלל, או לחלופין מיוצגים על ידי נשים. 

 

ביטון מחליפה את הגברים מהסצנות המקוריות בנשים, ובכך מותחת את גבולות הייצוג המגדרי כפי שהוא נהוג בקולנוע הנשי-החרדי. אדרי במאה שערים מנסה לאגד נרטיב אחר שנוצר בעקבות הניגוד בין שתי התפיסות, זו האורתודוקסית וזו המתרחשת בניו-יורק הבוהמית בשנות השישים. הניסיון לשחזר את הסצנות בתנאים החדשים הופך לטקס ידוע וצפוי מראש, כאשר כל המשתתפות בו נכנסות לתוך המנגנון האיקוני ופועלות בתוכו בתנאים החדשים.

 

ביטון מבקשת לשמור על הרצף הקולנועי האייקוני בעודה בוחנת את האסתטיקה הויזואלית, המחוות הגופניות, והריטואלים הפרפורמטיביים בהקשר חדש וזר.

העבודה זוכה פרס הצטיינות של המחלקה לאמנות, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים ו-מלגת הצטיינות לאמן צעיר של קרן התרבות אמריקה ישראל.

בספטמבר 2019 "אדרי במאה שערים" הוצגה בתערוכה ב"חלומות על מקום אחר" במרכז אדמונד דה רוטשילד, תל אביב (אוצרת: טל בן צבי).

1/1